صفحه مقالات

مشاوره تجاری سازی

مشاوره تجاری سازی

امروزه تقریباً نوآوری و تحقیقات بیشتر حالت تجاری به خود گرفته است. محققان و اشخاصی که به نوآوری روی می آورند به دنبال سود در این زمینه می باشند. تحقیقات رسالت اصلی خود را تا حدودی از دست داده اند و مشاوران شرکتهای دانش بنیان با استفاده از دانش خود سعی در کسب سود بیشتر در هر زمینه ای که تخصص دارند می باشند. مشاوره تجاری سازی در واقع به دنبال آن است که ایده را به محصول تبدیل نماید و راهکارهایی ارائه نماید تا کسب و کارها به سود دلخواه خود نزدیک شوند.

مشاوره تجاری سازی به عنوان یک راهنما

مشاوره تجاری سازی نقش یک راهنما را برای کسب و کارها و بخصوص کسب و کارهای نوپا ایفا می نماید که با استفاده از تجربه، تخصص و دانش خود راههای کسب در آمد را به صاحبان کسب و کار نشان می دهند. برخی افراد دارای ایده هستند که می خواهند آن را به محصولی تبدیل نمایند که در این راه نیاز به مشاوره جهت تجاری سازی محصول خود دارند که ایشان را به سود برسانند.

عواملی که بر تجاری سازی تاثیر گذارند

تجاری سازی دارای پیچیدگی بسیاری می باشد که عوامل زیادی در آن دخیل می باشند مانند عوامل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی. این عوامل از جهتی می توانند باعث موفقیت تجاری سازی شوند و از جهت دیگر مانع آن شوند. بازار نقش به سزایی در موفقیت تجاری سازی دارد زیرا برای محصولی که تولید می گردد می بایست بستر بازار نیز فراهم باشد که بتوان محصول را ارائه نمود. در واقع برای محصولهایی که جدید هستند و قبلاً نمونه ای از آن در بازار نبوده است می بایست بسترسازی نمود که راههای بسیاری در این زمینه وجود دارد که می توان به بازاریابی و تبلیغات در این زمینه اشاره نمود.

تجاری سازی به عنوان یک فرآیند

تجاری سازی به مانند یک فرآیند است که در این فرآیند انواع ارزشها به آن افزوده خواهند شد و این فرآیند بزرگ و بزرگتر خواهد شد، البته اگر این فرآیند درست تعریف شده باشد و زیر ساختهای آن درست پایه گذاری شده باشد. مشاوره تجاری سازی معمار اصلی این فرآیند خواهد بود که با تکیه بر دانش، تجربه و تخصص خود به شکل دهی این فرآیند می پردازد و آن را به سمت هدف نهایی که همان سود دهی می باشد می رساند.

استراتژی تجاری سازی

استراتژی تجاری سازی بسته به نوع هر مورد فرق می نماید برای مثال استراتژیی که برای به محصول رساندن یک ایده استفاده می شود با استراتژیی که برای یک شرکت دانش بنیان می باشد متغیر است و هر کدام استراتژی خاص خود را می طلبد. در هر صورت سه استراتژی بصورت ثابت وجود دارد که عبارتند از:

افرادی که کسب و کار را بوجود آورده اند، اشخاصی که بازار مورد نظر را بوجود می آورند، کسانی که از این کسب و کار استفاده می نمایند. در هر صورت هر نوع استراتژی که استفاده می گردد می بایست ارزش افزوده ایجاد نماید تا در راستای تحقق اهداف اشخاصی باشد که دراین زمینه وارد عرصه کسب و کار شده اند.

مراحل تجاری سازی تحقیق یا ایده

برای تجاری سازی تحقیق یا ایده راههای زیادی وجود دارد که ما دراینجا به دو مورد اشاره می نماییم.

1- راه اول این است که شخص یا سازمان مورد نظر با استفاده از مشاوره تجاری سازی وارد این فرآیند شود و آنرا به سود دهی مورد نظر برساند.

2- راه دوم آن است که شخص یا سازمان ایده یا تحقیق خود را به قیمت مناسب به شخص یا سازمان دیگر بفروش رساند.

چالش ها و مشکلات

در زمینه تجاری سازی مشکلات و چالشهای فراوانی وجود دارد به عنوان مثال گاهی اوقات به ایده های جدید که می خواهند به مرحله تبدیل شدن به محصول برسند، مجوز لازم داده نمی شود زیرا برخی از آنها ممکن است برای مثال برای محیط زیست مضر باشند. برخی ایده ها توجیه اقتصادی ندارند و از منظر تجاری نمی توانند بازاری را ایجاد نمایند. بعضی از ایده ها و اختراعات با توجه به اینکه هزینه تولید آنها بسیار بالا می باشد و سود ناچیزی نصیب شخص یا سازمان می نماید، قابل تولید یا تبدیل شدن به محصول نمی باشند. عوامل دیگر نیز مانند عوامل محیطی، دیدگاه مردم، قدرت خرید مردم نیز وجود دارند که تجاری سازی را با مشکل مواجه می نمایند.

چرا مشاوره تجاری سازی

در بازار کسب و کار روشهای مختلفی برای درآمد زایی وجود دارد و چون اکثر کارها تخصصی شده اند و هر شخص یا سازمانی در زمینه تخصص خود به فعالیت می پردازد، وجود یک مشاور که در آن زمینه تخصص، دانش و تجربه کافی داشته باشد ضروری به نظر می رسد، بخصوص زمانی که سازمان بخواهد محصول جدیدی را تولید نماید علاوه بر اینکه باید از واحد تحقیق و توسعه کمک بگیرد می بایست از یک یا چند مشاور در این راستا استفاده نماید تا مشخص شود که آیا محصول جدید ارزش افزوده ایجاد خواهد نمود یا خیر، در این جاست که وجود مشاور نمود پیدا می کند. 

برای مشاوره تجاری سازی می توانید با آقای دکتر علیمردانی در ارتباط باشید.

  • نویسنده : مدیر سیستم
    • امتیاز :
    • 1
    • 0
  • تاریخ انتشار : 1399/05/11
  • تعداد مشاهده : 184 بار