امروز می خواهم در این مطلب از سایت alimardani.ir درباره یکی از مطالب بسیار مهم در حوزه بازاریابی صحبت کنم. موضوعی به نام بسته بندی.
بسته بندی در بازاریابی و فروش
امروز می خواهم در این مطلب از سایت alimardani.ir درباره یکی از مطالب بسیار مهم در حوزه بازاریابی صحبت کنم.
موضوعی به نام بسته بندی
از جمله مواردی که برای مشتریان می تواند جذابیت ایجاد کند و مشتری را به سمت محصول شما جذب کند مقوله بستهبندی است
همانطور که بارها مطرح شده و بنده علیرضا علیمردانی نیز در تجارب کاری خود ملاحظه کردهام و در کتب گوناگون نیز به آن اشاره شده است چیزی که برای جذب مشتری مهم است و مخاطب ما به آن اهمیت بسیار زیادی می دهد تمایز است.
در این راستا می توان به کتاب تمایز یا نابودی اشاره کرد که میگوید کسب و کار ها در آینده دو انتخاب دارند یا متمایز شوند یا نابود شوند انتخاب با خودشان است.
برای ایجاد تمایز روش های گوناگونی وجود دارد که یکی از این روشها نوآوری در بسته بندی می باشد.
بسته بندی همیشه برای مشتری جذابیت خاصی دارد و تنوع آن میتواند مخاطب را جذب کند برای ایجاد تنوع در بسته بندی علاوه بر خلاقیت اشراف بر بازار و صنایع مرتبط نیز راهگشا است
یعنی می توانید بسته بندی محصولات در سایر صنایع را اگر تاکنون در صنعت شما استفاده نشده ملاک عمل قرار دهید و آن را به عنوان یک نوآوری وارد محصولات خود کنید که این اقدام نوآوری در سطح صنعت محسوب می شود.
حال اگر بتوانید نوعی از بستهبندی را که در سایر کشورها وجود دارد و در ایران تا به حال به کار نرفته به کار ببندید نوآوری در سطح ملی خواهد بود که جذابیت به مراتب بالاتری دارد.
بگذریم که با خلاقیت های بیشتر شاید بتوان نوعی از بسته بندی را که تاکنون در هیچ کجای دنیا استفاده نشده ایجاد کرد.
برای چنین موضوعی می توانید به اصول نوآوری نظام یافته یا تریز مراجعه نمایید که راه کارهای جالبی برای نوآوری را ارائه داده است.
یکی از نمونه های جالب تمایز در بسته بندی را جدیداً در پنیر خامه ای صباح دیدم.

این شرکت پنیر خامه ای خود را در ظروف شیشه ای کوچکی که طراحی خاصی دارند قرار داده است به گونه ای که قبلاً در بین برندهای تولید کننده پنیر بسته بندی در این ابعاد در ظروف شیشهای دردار خیلی مشاهده نشده است
هر چند مشابه چنین بستهبندی در سایر محصولات مانند کشک و مربا و سس مرسوم است اما استفاده از آن در یک محصول متفاوت نوآوری جالبی را در بسته بندی رقم زده است که کاربرد خاص خود را نیز ایجاد کرده و برای کسانی که به عنوان مثال پنیر را به محل کار حمل می کنند و یا بخشی از آن را ضمن جابجایی ظرف همراه خود در روز بعد استفاده میکنند مناسب است.

اگر چه تغییر معمولاً هزینه به همراه دارد و شاید این بسته بندی متفاوت کمی قیمت محصول را افزایش داده باشد اما در مورد کالاهایی که قیمت بالایی ندارند مانند کالاهای اف ام سی جی و کالاهایی که در زمان انتخاب سطح درگیری پایینی برای مصرفکننده ایجاد میکنند گزینه مناسبی است چرا که افزایش قیمت مثلاً ۲۰۰۰ تومان معادل ۲۰ درصد قیمت محصول برای بخش زیادی از بازار هدف این محصول قابل پذیرش است
پس بیاییم و به روشهای مختلف بسته بندی محصول خود فکر کنیم تا به کمک ایده های جدید و خلاقانه بتوانیم ویژگی های محصول خود را بیان کنیم تمایز ایجاد نماییم و مشتریان بیشتری را به خرید آنها ترغیب کنیم
امیدوارم این موضوع در سایت علیمردانی برای شما مفید بوده باشد و توجه شما را به اهمیت پکیجینگ یا بسته بندی بیش از پیش جلب نموده باشد