ورود
  • تلفن : 02186080520       ایمیل :      alimardani61@yahoo.com    
صفحه مقالات

شبکه سازی چیست

network time logo

شبکه سازی مهارتی مهم و اساسی در زندگی و کسب و کار تمامی انسانها در تمام دنیا است که کاربرد گسترده ای در زندگی شخصی، سازمانی و کسب و کار دارد. شبکه سازی یکی از مهم ترین مولفه های کامیابی در فعالیت هاست. فعالیتهای علمی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ... همگی از طریق شبکه سازی سرعت بیشتری پیدا می کنند و دستیابی به اهداف با سهولت بیشتری انجام خواهد گرفت. در این مقاله من (علیرضا علیمردانی) قصد دارم شما را با جادوی شبکه سازی و لازمه های دستیابی به آن آشنا کنم تا از طریق ایجاد ارتباط موثر و متعاقب آن شبکه سازی بتوانید در زمان کوتاه تری و با هزینه کمتری به اهداف خود دست یابید

مقدمه

شبکه سازی مهارتی مهم و اساسی در زندگی و کسب و کار تمامی انسانها در تمام دنیا است که کاربرد گسترده ای در زندگی شخصی، سازمانی و کسب و کار دارد. شبکه سازی یکی از مهم ترین مولفه های کامیابی در فعالیت هاست. فعالیتهای علمی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ... همگی از طریق شبکه سازی سرعت بیشتری پیدا می کنند و دستیابی به اهداف با سهولت بیشتری انجام خواهد گرفت. در این مقاله من (علیرضا علیمردانی) قصد دارم شما را با جادوی شبکه سازی و لازمه های دستیابی به آن آشنا کنم تا از طریق ایجاد ارتباط موثر و متعاقب آن شبکه سازی بتوانید در زمان کوتاه تری و با هزینه کمتری به اهداف خود دست یابید.

ارتباطات

قبل از پرداختن به موضوع شبکه سازی لازم است بدانیم ارتباطات در دنیای امروز بخش جدایی ناپذیری از زندگی شخصی و کاری ما را تشکیل می دهد. حتما داستان افراد مختلفی را شنیده اید که به کمک ارتباطاتی که داشته اند به چیزهایی که خواسته اند رسیده اند. حال این خواسته می تواند در هر زمینه ای بوده باشد. از یافتن همسر بگیرید تا یافتن نیروی کار مناسب برای شرکت و یا یافتن شغلی مناسب برای خود.

البته این ارتباط زمانی کاربرد دارد که موثر باشد و ما را به هدف مورد نظر برساند. چنانچه هدف ما از برقراری ارتباط ایجاد یک رابطه برد-برد باشد می توانیم امیدوار باشیم که این ارتباط موثر واقع گردد ولی چنانچه هدف دیگری را دنبال کنیم، معمولا ارتباط بلند مدت و دوسویه ای نخواهیم داشت.

ارتباط موثر

ارتباط موثر زمانی شکل می گیرد که شما برای آن هزینه کنید. این هزینه می تواند از جنس پول، فکر، انرژی یا زمان باشد. دوستی را به یاد بیاورید که چند سالی یک بار به شما زنگ می زند و آن هم فقط زمانی است که با شما کاری دارد و به شما نیارزمند است. چقدر با اشتیاق و علاقه کار او را به انجام می رسانید؟ (البته اگر برسانید) چقدر دوست دارید که باز هم برای او کاری کنید؟ یاد این جمله معروف نمی افتید که می گویند هر وقت کا رداره زنگ میزنه؟ یا هر وقت کار داره یاد من می افته؟ این افراد معمولا در پایان هم وقتی کارشان را راه انداختید حتی شاید فراموش کنند و تماس بگیرند و تشکر کنند یا خبر بدهند که نتیجه کار چه شد و مسئله یا مشکل شان چگونه با کمک و معرفی شما برطرف گردید. اینان همان افرادی هستند که برای خود اعتباری نزد شما نمی سازند و بعید و عجیب نیست اگر شما و امثال شما در موارد بعدی کمک زیادی به ایشان ننمایید.

اعتبارسازی

تجربه حدود 20 ساله من (علیرضا علیمردانی) در کسب و کار نشان می دهد برای داشتن ارتباطی موثر که در مواقع لزوم به کمک شما بیاید باید برای خود نزد دیگران اعتبار بسازید. چگونه؟ از طریق کمک به ایشان! نمی توان در مواقع نیاز از دوستان و آشنایان انتظار کمک داشت در حالی که در مواقع دیگر کمکی به آنها نکرده ایم. پس باید دوستان و آشنایان خود را لیست کنید (به لیست های موجود در ذهن خیلی اعتماد نکنید. کاغذ وسیله مطمئن تری است) و در موقعیت های مختلف از طرق مختلف با ایشان در ارتباط باشید و اگر توانستید گره ای از کار ایشان باز کنید و کمکی هر چند کوچک – حتی در حد همراهی فکری و همدلی – به ایشان بکنید. مطمئن باشید دوستانی که در موقعیت های بی نیازی همراهشان بوده اید، در زمان نیاز بیشتر کنار شما خواهند بود...

ارتباطات به تنهایی کار زیادی از پیش نمی برند. فرض کنید شما هزار نفر را در حوزه های مختلف می شناسید اما زمانی که به مسئله ای بر می خورید هیچ یک از ایشان کمکی به شما نکنند. اینجاست که می گوییم داشتن این همه دوست و آشنا و ارتباطات به چه کاری می آید؟

دقیقا نکته همین است! زمانی ارتباطات به درد ما می خورند که بتوانیم از آنها بهره برداری کنیم و مسائل و مشکلات خود را به کمک آنها برطرف نماییم. این کار همان چیزی است که به دنبالش هستیم: شبکه سازی

شبکه سازی

شبکه سازی حاصل ارتباطات از نوع موثر است. اگر ارتباطات موثر و گسترده ای نداشته باشیم امکان شبکه سازی و بهره برداری از مزایای ارزشمند شبکه سازی را نیز نخواهیم داشت. از طرفی دیگر اگر ارتباطات گسترده ای داشته باشیم و نتوانیم از طریق آن شبکه سازی کنیم باز هم برداشت مناسبی از شبکه سازی نخواهیم داشت و به اهداف خود نمی رسیم.

پس ارتباطات لازمه شبکه سازی است اما شبکه سازی و بهره برداری از ارتباطات باید با حجم دو برابر بیشتر از ارتباطات ایجاد شده باشد. یعنی اگر با 100 نفر ارتباطات موثری دارید باید بتوانید فرضا 200 شبکه خوب و کاربردی از آن بسازید در غیر این صورت منابع خود را به درستی استفاده نکرده اید و احتمالا در زمان مناسب و با صرف انرژی مناسب به نتایج لازم نمی رسید. این به معنی نیست که به نتیجه نمی رسید، اما حصول نتیجه دیرتر یا پرهزینه تر خواهد بود.

در پژوهشی که فرد لوتانز (F Luthans) و همکارانش در یک تحقیق در دانشگاه کمبریج انجام دادند دریافتند که 28 درصد وقت مدیران موفق دنیا صرف ارتباطات می شود و 48 درصد صرف شبکه سازی! یعنی حدود سه چهارم وقت یک مدیر موفق در دنیا صرف ارتباطات و شبکه سازی می گردد. همین نکته برای درک اهمیت ارتباطات و شبکه سازی کافی است.

نتیجه گیری

پس اگر می خواهیم مدیر موفقی باشیم، فرقی نمی کند مدیر کسب و کار، مدیر یک واحد کوچک سازمانی یا مدیر خانواده، باید مهارت های ارتباطی را به صورت موثر داشته باشیم و از طریق شبکه سازی در راه رسیدن به اهداف خود تلاش نماییم.

  • نویسنده : مدیر سیستم
    • امتیاز :
    • 4
    • 0
  • تاریخ انتشار : 1398/05/23
  • تعداد مشاهده : 179 بار
تازه ها
network time logo

راه های شبکه سازی بهتر

چگونه در رویدادهای شبکه سازی عملکرد بهتری داشته باشیم و نتیجه مفیدتری بگیریم؟
ادامه مطلب

network time logo

شبکه سازی چیست

شبکه سازی مهارتی مهم و اساسی در زندگی و کسب و کار تمامی انسانها در تمام دنیا است که کاربرد گسترده ای در زندگی شخصی، سازمانی و کسب و کار دارد. شبکه سازی یکی از مهم ترین مولفه های کامیابی در فعالیت هاست. فعالیتهای علمی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ... همگی از طریق شبکه سازی سرعت بیشتری پیدا می کنند و دستیابی به اهداف با سهولت بیشتری انجام خواهد گرفت. در این مقاله من (علیرضا علیمردانی) قصد دارم شما را با جادوی شبکه سازی و لازمه های دستیابی به آن آشنا کنم تا از طریق ایجاد ارتباط موثر و متعاقب آن شبکه سازی بتوانید در زمان کوتاه تری و با هزینه کمتری به اهداف خود دست یابید

ادامه مطلب

ورود کاربر
تصویر امنیتی

درباره من

من علیرضا علیمردانی هستم.

مدرس و مشاور بازاریابی، سیستم سازی و منابع انسانی

ارتباط با من
لینکهای پرکاربرد